Loni jsme v Nošovicích vyrobili dohromady 340 500 aut, což je meziročně o 18 000 vozů více. Větší množství aut sjelo z naší výrobní linky naposledy v roce 2017. Původně stanovený plán výroby jsme tak překonali o 12 000 vozidel.
„Úspěšným výrobním výsledkům napomohla stabilizace dodávek polovodičů i dalších dílů, značná poptávka po našich autech i vyšší efektivita výroby. V létě se nám úspěšně podařilo spustit sériovou výrobu druhé generace elektromobilu KONA Electric, do jejíhož vývoje významně promluvili také naši inženýři. Zodpovědnost našeho závodu za finální přípravu nových modelů bude nadále stoupat,“ uvedl prezident HMMC Changki Lee.
Model TUCSON, který je naší vlajkovou lodí a nejprodávanějším modelem značky Hyundai v Evropě, tvořil loni 72 % výroby. Dva z pěti vyrobených vozů TUCSON jsou v hybridní nebo plug-in hybridní variantě. Modely i30 a KONA Electric měly oba shodně 13% podíl a zbylá 2 % připadala na ostrý sportovní vůz i30 N. U modelové řady i30 měla v roce 2023 varianta Kombi navrch nad krátkou pětidveřovou variantou i Fastbackem. Obměna modelového portfolia bude pokračovat také v letošním roce – v dubnu bude spuštěna výroba inovovaných verzí modelu TUCSON a řady i30.
Do Evropy i dalších koutů světa
K největším odběratelům aut z Nošovic se řadí Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko a Polsko – do těchto zemí zamířila téměř polovina loňské produkce vozidel. Česká republika je s více než 16 000 auty na 6. místě. Kromě Evropy putují auta z Nošovic ve velkém také do zemí Středního východu, Mexika, ale také do Maroka, Ekvádoru či Austrálie. K exotickým destinacím s desítkami dodaných vozů se řadí např. Brunej, Madagaskar, Chile či Salvador. Celkově šlo v loňském roce o 73 destinací.
Mezi tři nejoblíbenější odstíny karoserie se řadí základní bílá (Atlas White), perleťová tmavě šedá (Dark Knight) a metalická tmavě modrá (Dark Teal). Vozy s těmito barvami karoserie tvoří přibližně 45 % všech nošovických aut. V letošním roce se v portfoliu objeví několik nových barev. Podíl aut s barevně odlišnou střechou činí přibližně 4 %.
V letošním roce plánujeme vyrobit 330 890 vozů. Podíl elektromobilu KONA Electric má stoupnout na více než 17 %.
Vozy s dieselovými motory tvořily v roce 2023 už jen 7 % produkce. Rovněž podíl manuálních převodovek v našich autech loni opět poklesl, a to na 24 %. Na dlouhodobý a nezvratný trend reagujeme tím, že v hale Převodovkárna 1 bude na konci února 2024 ukončena výroba manuálních převodovek – obdobně jako bývalá hala Převodovkárna 2 bude přebudována v provoz společnosti Mobis zaměřený na montáž baterií do elektromobilů. Většina zaměstnanců Převodovkárny napříč všemi profesemi nalezne náhradní pozici na jiném pracovišti v HMMC. V roce 2023 jsme vyrobili celkem 186 500 manuálních převodovek, z nichž přibližně 120 000 zamířilo do závodů Kia na Slovensku a HAOS v Turecku. Meziročně šlo o cca 15 % pokles.
Růst mezd pokračuje
Stejně jako v předchozích letech se můžou zaměstnanci těšit na růst výdělků. Nárůst základních mezd činí v průměru 7,8 %, a to od 1. ledna 2024. Pracovník v pozici Operátor 3, která je v našem závodě nejčastější, si tak v samotné základní mzdě polepší o 3 000 Kč měsíčně. Díky růstu základních mezd se proporčně navýší i bonusy a příplatky, odvozené od základní mzdy. Očekávaný finální růst výdělků tak bude ještě výraznější, než kolik činí procentuální navýšení základních mezd.
U nás v Nošovicích nabízíme nejen v rámci Moravskoslezského kraje nadprůměrné finanční ohodnocení, průměrný měsíční výdělek v dělnických pozicích za rok 2023 dosáhl na 55 497 Kč. Meziročně jde o téměř 17% nárůst.