Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) si v těchto dnech připomíná sedmé výročí zahájení sériové výroby v nošovickém závodě. Dnešního slavnostního ceremoniálu v závodě HMMC se zúčastnili poslanci a senátoři, zvolení v Moravskoslezském kraji, hejtman kraje, primátoři a starostové okolních měst a obcí a další hosté. Po úvodním konferenčním bloku společně zasadili borovici, která bude připomínat sedmé výročí zahájení výroby, a pak si společně prohlédli výrobní provozy.
Před sedmi lety, 3. listopadu 2008, byla v nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech, prvním a dosud jediném evropském výrobním závodě Hyundai, zahájena sériová výroba.
Prvním modelem byl Hyundai i30, následovala Kia Venga, vyráběná v Nošovicích od listopadu 2009 do června 2011, kdy byla výroba přenesena do sesterského závodu Kia Motors Slovakia v Žilině a v Nošovicích se začal vyrábět Hyundai ix35, zatím vůbec nejúspěšnější model v historiii závodu HMMC – těchto populárních SUV (sportovně-užitkových vozidel) se v Nošovicích vyrobilo 603.000 kusů.
Pilířem současné produkce je model Hyundai i30 druhé generace, vyráběný od ledna 2012, a to ve verzi pětidveřový a třídveřový hatchback a kombi; od ledna 2015 pak i s benzínovým turbomotorem. Dalším vozem, vyráběným v Nošovicích od září 2010, je Hyundai ix20 a trio modelů v produkci HMMC uzavírá Hyundai Tucson, nástupce ix35, který se zde vyrábí od letošního června.
Celkem bylo za sedm let sériové produkce v nošovickém závodě HMMC vyrobeno 1.777.600 aut. A zatímco první milion vyrobených aut společnost HMMC oslavila v květnu 2013, tedy po čtyřech a půl letech výroby, dvoumilionté auto sjede z výrobní linky ve druhé polovině příštího roku, tedy cca tři a čtvrt roku poté.
Portfolio exportních destinací se postupně rozrůstalo a dnes jejich seznam zahrnuje více než 60 zemí. Vzhledem k tomu, že HMMC je jediný výrobní závod Hyundai na území Evropské unie, je pochopitelné, že nejvíce aut bylo dodáno na evropské trhy. Auta z Nošovic ale putují i do exotických a vzdálených zemí jako je např. Austrálie, Jižní Afrika, Mexiko nebo Saúdská Arábie. Deset největších odběratelů za sedm let sériové výroby vypadá takto: 1. Německo – 287.300 ks, 15,6 %; 2. Velká Británie – 192.600 ks, 10,5 %; 3. Rusko – 175.000 ks, 9,5 %; 4. Španělsko – 130.900 ks, 7,1 %; 5. Itálie – 124.800 ks, 6,8 %; 6. Francie – 73.700 ks, 4,1 %; 7. Rakousko – 73,200 ks, 4,0 %; 8. Polsko – 71.600 ks, 3,9 %; 9. Česká republika – 70.700 ks, 3,8 %; Belgie – 62.600 ks, 3,4 %
V České republice bylo za sedm let prodáno 70.700 aut z produkce závodu HMMC, tedy
3,8 % celkového objemu výroby a 96,2 % bylo exportováno. S růstem tuzemské popularity vozů Hyundai se podíl domácího trhu průběžně zvyšuje a v současné době představuje téměř 5 %.
Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech za dobu svého působení získala celou řadu ocenění a vyznamenání, od roku 2013 je např. trojnásobným vítězem celostátní soutěže „Zaměstnavatel roku“ v kategorii do 5.000 zaměstnanců, dvojnásobným držitelem Národní ceny kvality v kategorii „Excelence“ nebo nositelem certifikátu OHSAS a označení „Bezpečný podnik“ za minimální úrazovost atd.
HMMC je rovněž významným zaměstnavatelem a jedním z motorů české ekonomiky. Přímo v závodě HMMC pracuje 3.400 lidí, z nichž 97 % jsou občané České republiky. U exkluzivních dodavatelů, kteří společnost Hyundai následovali do ČR z Koreje a v Moravskoslezském kraji založili své dceřiné společnosti, pracuje dalších více než 7.000 lidí, takže „projekt Hyundai“ (automobilka a exkluzivní dodavatelé) vytvořil v regionu celkem téměř deset a půl tisíce přímých pracovních míst a stovky dalších v obslužných profesích, např. v ostraze, úklidu nebo stravování. Ekonomický význam společnosti HMMC ale vysoce překračuje hranice Moravskoslezského kraje, protože společnost se v loňském roce stala pátým největším plátcem daně z příjmu právnických osob v České republice a současně největším plátcem v rámci výrobních průmyslových podniků (1. ČEZ, 2. Česká spořitelna, 3. Komerční banka, 4. ČSOB, 5. HMMC).
Prezident HMMC Dongwoo Choi ve svém projevu shrnul dosavadních sedm let výroby
a v závěru zdůraznil, že společnost Hyundai Motor Company se rozhodla investovat v České republice, postavit zde svůj jediný výrobní závod v Evropě (ostatní jsou v Koreji, Číně, Indii, Turecku, Brazílii, USA a v Rusku) a nepřipadá tedy v úvahu žádné stěhování, jak o tom někdy hovoří rádoby zasvěcení odborníci. Prezident Choi doslova řekl: „Rád bych vás ujistil, že to, že jsme zde, v členské zemi Evropské unie, umístěné ve středu Evropy, a to, že jsme investovali tolik času, úsilí a peněz do založení a rozšíření naší výroby a do vysoce kvalifikovaných pracovníků, je zárukou naší zdejší trvalé přítomnosti. Ano, budeme zde tak dlouho, dokud se v Evropě budou vyrábět auta.“
Hejtman kraje Miroslav Novák popřál zaměstnancům HMMC k 7. výročí hodně štěstí a zdraví a dodal: „Sedmé narozeniny, to je krásný věk. Sedmička je v České republice šťastné číslo, takže já věřím, že v těch dalších 7 letech budou všichni zaměstnanci šťastní a spokojení a že budou vyrábět další nádherné vozy jako je Hyundai Tucson.“