Výsledky společnosti HMMC za
první pololetí roku 2013

4 minuty čtení

Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) vyrobila v prvním pololetí roku 2013 cca 155.500 aut, o 1 % více než ukládal výrobní plán. Celkově byla tato auta exportována do více než padesáti zemí světa.

V prvním pololetí roku 2013 bylo v nošovickém závodě HMMC vyrobeno více než 155.500 osobních aut, z nichž nejvíce bylo modelů Hyundai ix35 (46,5 %), následoval model Hyundai i30 nové generace ve třech verzích (42 %) a trojici uzavírá Hyundai ix20 (11,5 %). Výroba za první pololetí překonala o jedno procento výrobní plán, který na celý rok 2013 ukládá vyrobit 300.000 aut, tedy stejně jako v loňském roce.
Auta ze závodu HMMC byla v prvním pololetí exportována do více než 50 zemí světa, nejvíce se jich pochopitelně prodalo v Evropě. Top 5 za první pololetí představují Německo (21.250 aut), Rusko (21.059), Velká Británie (14.609), Španělsko (9.370) a Turecko (9.175). Zhruba 28 % aut bylo vyexpedováno k zákazníkům vlakem, zbývající 72 % na nákladních autech.
Česká republika je s výsledkem 5.381 prodaných aut z nošovické produkce na 11. místě mezi odběrateli. Celkově se u nás za první pololetí prodalo 8.067 vozů značky Hyundai, 67 % představují modely i30, ix20 a ix35 z Nošovic, zbývající část do výsledného počtu (2686 aut, 33 %) představují modely, dovážené do České republiky z jiných výrobních závodů (i10 z Indie; i20 z Turecka; i40, Veloster, Elantra a další modely z Koreje). Celkově se za první pololetí na tuzemském trhu prodalo 80.808 osobních aut, značka Hyundai si drží s desetiprocentním tržním podílem druhé místo na českém trhu a naplňuje tak svůj cíl – stát se silným domácím výrobcem.

V oblasti zaměstnanosti představuje společnost HMMC se svými subdodavateli stabilní skupinu, zaměstnávající více než 10.000 lidí, z toho 97% občanů České republiky. I přes několik let trvající ekonomickou krizi v Evropě a přes zhoršující se stav v Moravskoslezském kraji, kde tradiční velké firmy začínají ztrácet dech, pracují všechny provozy společnosti Hyundai na jejích subdodavatelů na plný výkon a nechystají žádné změny. Ostatně, potvrzením kvality společnosti HMMC je i nedávné regionální a následně celostátní ocenění „Zaměstnavatel roku 2013“ v kategorii do pěti tisíc zaměstnanců. A co čeká společnost HMMC ve druhém pololetí? Od 22. července do 4. srpna proběhne pravidelná odstávka výroby, spojená s celkovou údržbou, revizemi a dalšími činnostmi, které není možné provádět za provozu. Linka se opět rozjede v pondělí 5. srpna, kdy z ní začne sjíždět inovovaný model Hyundai ix35, který se od svého předchůdce liší přepracováním podvozku a tlumičů, bi-xenonovými světlomety, LED diodami vpředu i vzadu a zejména novým benzínovým motorem typu Hyundai Nu 2.0 GDI.

Pár zajímavostí závěrem:
Aktuálně se v Nošovicích dělají vozy Hyundai ve 13 standardních barvách, nejpopulárnější ale stále jsou auta bílá, černá, stříbrná a ocelově šedá, která představují tři čtvrtiny celé produkce. Zatímco u tří největších odběratelů vládnou právě tyto barvy (Německo: černá, bílá, šedá; Rusko a Velká Británie: bílá, černá, stříbrná), v České republice jsou nejoblíbenější pastelové (nemetalické) barvy bílá a červená, na třetím místě pak je lísko-oříšková metalíza. Pro velké firemní zákazníky s odběrem více než 100 vozidel je ale společnost HMMC schopna namíchat libovolný barevný odstín podle platných vzorníků, jako tomu bylo např. v případě největší španělské banky Santander, která pro své pobočky a obchodní zástupce ve Španělsku odebrala z nošovického závodu HMMC 730 aut Hyundai ix20 ve své typické ohnivě červené barvě, známé jako „Santander red“.

Zajímavý je i pohled na nejprodávanější modely z hlediska motoru a převodovky. Nejvíce zákazníků si v prvním pololetí koupilo model ix35 s dieselovým motorem 1.7, pohonem dvou kol a manuální převodovkou (12,44 %); druhý nejvyráběnější model byl pětidveřový hatchback i30 s benzínovým motorem 1.4 a manuální převodovkou (11,56 %) a na třetím místě pak ix35 s benzínovým motorem 1.6, pohonem dvou kol a manuální převodovkou (8,18 %). Ohromné rozdíly ale jsou u jednotlivých modelů podle konkrétních trhů – zatímco Egypt u modelu ix35 preferuje slabší motory o objemu 1.6 a pohon dvou kol, Austrálie odebírá tato auta výhradně s benzínovými dvoulitrovými motory, pohonem všech čtyř kol a s automatickými převodovkami.