Víte, co se stalo přesně před 15 lety? Po přečtení titulku už nejspíš ano – oslavili jsme naše první vyrobené auto.
Vraťme se zprvu o 15 let nazpět. Poslední očekávané povolení se zkušebním provozem pro výrobní haly získala společnost HMMC v pátek 31. října 2008. Nic už tak nebránilo spuštění výroby, a to o pár měsíců dříve, než se původně plánovalo.
V pondělí 3. listopadu 2008, jen 19 měsíců po zahájení výstavby závodu, sjel z linky na Finální montáži při malé firemní slavnosti první sériově vyrobený vůz – Hyundai i30 první generace. Šlo o bílý hatchback určený pro českého zákazníka. Ceremoniálu přihlíželo vedení naší společnosti a zaměstnanci HMMC i některých dodavatelských firem.
O týden později se slavilo znovu – tehdy proběhlo rovněž slavnostní zahájení výroby za účasti hejtmana Moravskoslezského kraje Evžena Tošenovského, ministra průmyslu a obchodu Martina Římana, dalších významných hostů a médií.
Od té chvíle až do nynějška bylo v našem závodě vyrobeno dalších více než 4,3 milionu aut. Výroba byla zahájena v jednosměnném provozu, druhá směna byla spuštěna v září 2009 a třetí směna v září 2011. Rekordní co do počtu vyrobených aut je rok 2016 – vyrobeno tehdy bylo celkem 358 400 vozů.
Které modely jsme v minulosti vyráběli?
Doposud nejvyráběnějším nošovickým autem je minulá generace modelu TUCSON, která sjížděla z linek mezi lety 2015 a 2020. Celkem bylo vyprodukováno 1,18 milionu těchto vozů. V součtu všech generací modelové řady i30, která se vyrábí nepřetržitě od počátku výroby až do současnosti, jde dohromady o více než 1,3 milionu vozů.
Úspěšná letošní výroba
Letos do konce října sjelo z výrobních linek 286 600 vozů. Je to o 10 300 aut více nad plánem, takže lze očekávat, že letošní produkce bude díky plynulé výrobě a příznivé situaci v dodávkách komponentů atakovat hranici 340 000 vozů (oproti plánovaným 328 500). Loni bylo vyrobeno 322 500 aut. Naší vlajkovou lodí je model TUCSON, který tvoří přes 70 % produkce. K největším odběratelům našich aut se řadí Německo, Velká Británie, Španělsko a Francie. Model TUCSON ve velkém míří také do zemí na Blízkém a Středním Východě.
Jestliže v roce 2016 byl podíl benzínových a naftových motorů téměř vyrovnaný, letos činí podíl dieselů jen 7 %. Dlouhodobě přibližně třetina hotových vozů opouští náš závod po kolejích. Podíl vlaků má růst i díky nedávnému spuštění třetí směny pro vlakovou nakládku aut. Jeden plně naložený vlak odpovídá přibližně 32 kamionům, což značí významný přínos pro životní prostředí.
Elektrická budoucnost
Společnost Hyundai Motor se zavázala, že bude v nadcházejících letech postupně zvyšovat podíl vozidel s nulovými emisemi na celkovém prodeji. Od roku 2035 budou všechna nová vozidla Hyundai prodávaná v Evropě poháněná buď trakčními akumulátory, nebo palivovými články. Hyundai tak bude v Evropě nabízet pouze vozy s nulovými emisemi. V souladu s přechodem na čistou mobilitu se bude portfolio ryze elektrických modelů vyráběných v Nošovicích v příštích letech nadále rozšiřovat.
„Díky naší vysoké produktivitě a zkušeným zaměstnancům je závod HMMC pro celý koncern Hyundai velmi důležitý. Námi vyráběné modely jsou oblíbené u zákazníků a splňují ty nejvyšší parametry v oblasti bezpečnosti, spolehlivosti a kvality. Nebojíme se nových výzev a budoucnosti spojené s ekologickou mobilitou. Jsme prvním nekorejským výrobním závodem Hyundai vyrábějícím auta s čistě elektrickým pohonem, jejichž podíl bude v následujících letech tvořit velkou část naší produkce, a my jsme na tuto situaci velmi dobře připraveni, “ uvedl vedoucí subdivize výroby Martin Klíčník.
I s ohledem na chystané novinky ve výrobě investujeme významné prostředky do instalace nových technologií a vyspělé automatizace.
Podíl hybridů, plug-in hybridů a elektromobilů na naší produkci činí letos přes 40 % a neustále tak roste. Zatímco do roku 2019 se u nás vyráběly vozy výhradně s čistě benzínovým nebo naftovým pohonem, zkraje roku 2020 vypukla výroba modelu Hyundai KONA Electric, který se stal prvním sériově vyráběným elektromobilem nové generace v ČR. Letos v létě začala výroba druhé generace elektromobilu. S novou verzí modelu TUCSON, která přišla do výroby na podzim 2020 (doposud bylo vyrobeno přibližně 665 000 vozů tohoto modelu), začala v Nošovicích produkce také hybridních a plug-in hybridních vozidel.
Miliardy korun do státního rozpočtu
„Podíleli jsme se na úspěšné transformaci regionu, který trápila vysoká nezaměstnanost. Na náš výrobní závod jsou navíc navázány tisíce pracovních míst u subdodavatelských firem. Těší nás, že patříme mezi nejatraktivnější zaměstnavatele v kraji, o čemž svědčí i úspěchy v oborových anketách. Jako společensky odpovědný zaměstnavatel dlouhodobě usilujeme díky řadě projektů o zlepšování kvality života v Moravskoslezském kraji a v celorepublikovém měřítku se řadíme mezi tahouny české ekonomiky,“ podotkl Petr Michník, vedoucí subdivize administrativy HMMC.
Naše společnost významně přispívá do státního rozpočtu. Dlouhodobě jsme mezi největšími plátci daně z příjmů – např. loni jsme se umístili na 4. místě s částkou uhrazené daně ve výši 2,4 miliardy Kč. Celkově už naše společnost uhradila na dani z příjmů právnických osob částku 19,2 miliardy Kč (včetně zaplacených záloh za rok 2023). Dalších bezmála 10 miliard Kč tvořily v letech 2006 až 2022 odvody na sociálním a zdravotním pojištění zaměstnanců včetně daně z příjmů fyzických osob. K tomu je třeba připočíst ještě další příspěvky generované širokou sítí dodavatelů. Investiční pobídky pro naši společnost přitom dosáhly v letech 2006-2022 na souhrnnou částku 5,4 miliardy Kč.